Family 4x4

FAQ

Family4x4 to rodzinne wyprawy offroadowe w dzikie, nieodkryte miejsca na świecie. Dzieci to nie tylko kibice z tylnej kanapy, ale pełnoprawni uczestnicy wypraw, podczas których włączają się w obowiązki przy rozkładaniu obozowisk, edukują przyrodniczo, a wieczorami uczestniczą w grach i zabawach terenowych.


Family4x4 to spanie pod gołym niebem, kontakt z przyrodą i odcięcie się od cywilizacji (w wybranym przez uczestników stopniu).

Każda edycja to max kilka ekip tworzących zgraną, outdoorową rodzinę.

Wszyscy wzajemnie się wspieramy, a każda przerwa na siku czy jakikolwiek kryzys po drodze to normalka.


Jeśli takie frazy jak: błoto, połoniny, podchody z czołówkami na głowach, głaskanie szczeniaków psów pasterskich, rozmowy przy lokalnych trunkach lub kapiel w jeziorze powodują zryw w Twoim sercu, to oznacza, że do nas pasujesz. Jeśli chcesz dać swojemu dziecku dzieciństwo pełne przygód, pozwalasz mu się brudzić, ważna jest dla Ciebie bliskość z rodzicami i rówieśnikami oraz zabawy patykiem, nie plastikiem, to pakuj samochód i wybierz się z nami.


Family4x4 to projekt Aśki, Pawła, Leona (4l.) i za chwilę również Gai tworzących podróżującą rodzinę.

Nasze wyprawy trwają 7 lub 10 dni. Spotykamy się danego dnia w wyznaczonym miejscu, na które każdy dojeżdża we własnym zakresie.

Nie chcemy nikomu narzucać tempa dojazdu. Po spotkaniu zapoznawczym i odprawie, ruszamy w trasę następnego dnia rano. Imprezę kończącą wyjazd robimy ostatniego dnia wieczorem, rano się rozstajemy, a chętne ekipy jadą na dalszą część urlopu we własnym zakresie

(doradzamy co warto zobaczyć w okolicy) lub wracają do Polski.

 

Jako, że będziecie jechać z różnych miejsc Polski, należy wziąć pod uwagę korki na granicach, roboty drogowe etc. Do czasu z nawigacji Google Maps należy dodać 6-10h jazdy, nie licząc ewentualnego noclegu.

Czas ten zakłada głównie przejście graniczne w Roszke (Węgry-Serbia) i inne, korki w okolicach Belgradu, ruch wakacyjny w weekendy, roboty drogowe itp.

 

W zależności od miejsca, z którego ruszacie, proponujemy wyjazd:

  • z południa Polski: piątek przed południem
  • ze środkowej części Polski: piątek wcześnie rano
  • z północy Polski, zachodniopomorskiego, Mazur: czwartek

W edycjach "100% poza cywilizacją" tylko w namiotach ziemnych, dachowych lub hamakach. W pozostałych edycjach namioty na dziko, na kempingach i1, max 2 noclegi w pokojach.

Wszystko zależy od lokalizacji i pory roku.

Bałkany latem są upalne (nawet 40 °C), ale wjeżdżając w wysokie partie gór musimy być przygotowani na deszcz, wiatr i duże skoki temperatur (minimalne ok 7-10 °C). Jesienią powinno być max 25 °C w dzień, noce chłodne.

Dla dzieciaków polecamy zabrać więcej ubrań, obejrzyj nasze filmiki na FB, gdzie pokazujemy co konkretnie ze sobą zabieramy. Niektóre zabawy dla dzieci oznaczają wybrudzenie się farbami lub błotem, ziemią. Przed wyjazdem dostaniesz od nas przykładową check-listę rzeczy do zabrania.

Głównie gotujemy sami na kuchenkach turystycznych, robimy też ogniska.

Czasami odwiedzimy lokalne knajpki, o czym decydujemy wspólnie.

Podczas dłuższych odcinków w samochodach jemy przekąski.

Zakupy spożywcze robimy co ok. 2-3 dni. Tak samo tankowanie.

Każdy jedzie własnym samochodem lub wypożyczonym (pomagamy w wypożyczeniu).

Samochód musi posiadać napęd 4x4 i reduktor, osłony silnika, główki mostu, opony minimum AT (wzmacniane ściany).

Zadzwoń do nas i dopytaj czy Twój samochód przejedzie wszystkie trasy lub jak go do tego przygotować.

W cenie masz:

  • Planowanie tras i ich alternatyw w razie zmiany pogody,
  • Przewodnictwo i dodatkowy samochód supportujący (nie we wszystkich edycjach),
  • Ubezpieczenie KL + NNW na czas wyprawy z możliwością rozszerzenia we własnym zakresie,
  • Program gier i zabaw dla dzieci 2-4h dziennie,
  • Wsparcie techniczne,
  • Wsparcie w jeździe terenowej,
  • Koszulki wyprawowe, naklejki na samochód i prezenty dla dzieci,
  • Profesjonalny reportaż fotograficzny i filmowy z wyprawy.

 

We własnym zakresie płacisz za:

  • Paliwo,
  • Noclegi/kempingi*
  • Wyżywienie*
  • Ewentualne wstępy do atrakcji.

*W wielu miejscach mamy zniżki

Od 2 r.ż. wzwyż. Staramy się pogrupować dzieciaki w poszczególnych edycjach ze względu na wiek, tak żeby jak najlepiej się dogadywały i żeby latwiej było dobrać dla nich program gier i zabaw. Doświadczenie pokazało nam, że grupy mieszane wiekowo też super się dogadują. Jeśli zbierze się chętna grupa nastolatków, zaproponujemy edycję dedykowaną pod nich z elementami bushcraftu.

Wszystko zależy od edycji, na którą się wybierasz. Każdy wyjazd Family4x4 to wyprawa, nie przeprawa, czyli jeździmy dosyć płynnie bez konieczności pilotowania kierowcy z zewnątrz (oczywiście pomagamy jeśli trzeba:)). Zazwyczaj wyruszamy ok. 9 rano, a obóz rozkładamy ok. 18-19.00. W międzyczasie zaliczamy 1 dłuższy postój na obiad i kilka krótkich na kawę, zdjęcia czy wybieganie się dzieciaków. Off to ok. 4h dziennie, reszta to tzw. dojazdówki. "Lekki off" jak sama nazwa wskazuje to głównie szutry i prostsze odcinki kamieniste, natomiast podczas edycji "100% poza cywilizacją" wjeżdżamy w trudniejsze rejony (większe, luźne kamienie, błotko czy piasek), ale też całość ma być przejezdna i bezpieczna. Każdy odcinek terenowy można objechać asfaltem, więc jeśli nie poczujesz się pewnie, spotkamy się za x kilometrów.

  • 6-7 rano pobudka (słońce wstaje wcześniej i zaczyna się robić gorąco w namiotach). Dla tych co wstali - gry i zabawy,
  • 7:30-8 śniadanie,
  • 8-9 pakowanie obozowiska i wyjazd. Po 9 rano słońce na Bałkanach jest już bardzo mocne, stąd lepiej upał spędzić w samochodzie z klimatyzacją niż na pakowaniu się,
  • 13-14 obiad plenerowy lub w knajpie,
  • 14-18 jeździmy i zwiedzamy, lub realizujemy intensywne wchłanianie witaminy D,
  • Ok. 18-19 czas na założenie obozu,
  • 18/19-20:30 gry i zabawy dla dzieci,
  • 21 dzieci spać, czas dla rodziców.

Przed startem każdej edycji zakładamy prywatną grupę na facebooku dla uczestników, gdzie jest miejsce na integrację, pytania, porady, zdjęcia i filmy. Mamy również grupę na Whatsapp'ie, gdzie wklejamy pinezki danych miejsc czy udostępniamy lokalizację. Używamy CB radia, krótkofalówek (głównie dla dzieci) i gwizdka ;) (też dla dzieci). Co wieczór robimy krótką odprawę na kolejny dzień.

Przejedziemy ok. 600-1000km, w znacznej mierze zależy to od Was.

Nic na siłę, ale plan jest i możemy go zrealizować na 150% - zawsze mamy w zanadrzu dodatkowe trasy. Koszta paliw są zbliżone do średniej europejskiej choć w Macedonii najtaniej ok 1.5-1.7€ za 1litr, a w Grecji najdrożej ok 1.8-2.2€.

  • Restauracje i sklepy - Albania, Macedonia ceny mają zbliżone do cen w Polsce. Grecja, Chorwacja czuć, że jest drożej, szczególnie nad morzem +10-50% względem Polski. Campingi w zależności od kraju i miejscowości od 10€ za ekipę do nawet 40€/doba (rodzinka+samochód),
  • Prywatne kwatery - tu najlepiej sprawdzić w Booking.com i Airbnb.com, ale ceny zaczynają się od 10€/os. dzieci czasem są za darmo, czasem 50%,
  • Hotele - ceny raczej europejskie, standard również, ceny od 50€ pokój 2-3 osobowy,

Ok, nie ma żadnego problemu, ale musisz nas o tym poinformować. Razem ustalimy najlepszą trasę dla Was, tak abyśmy się spotkali za kilka czy kilkanaście godzin lub na kolejny dzień. Oczywiście pozostajemy w kontakcie telefonicznym, na ile jest to możliwe (w wysokich partiach gór zasięg dramatycznie spada stąd musimy mieć plan kiedy i gdzie się spotkać).

Czy masz nowy czy stary samochód, musisz poznać jego czarne strony przed wyprawą z daleka od swojego dobrego mechanika.

To oznacza:

  • Poszukaj informacji na dedykowanych forach i grupach na FB dla twojego modelu, co najczęściej może się zepsuć. Jeśli takie części możesz zabrać ze sobą, zdecydowanie szybciej możemy usunąć ewentualną awarię na miejscu.
  • Nasza wyprawa z dojazdem i ewentualnymi Waszymi dodatkowymi wakacjami pewnie zmieści się do 5000 km, warto sprawdzić przed wyjazdem czy masz ważne Badania Techniczne, ubezpieczenie OC, Zieloną Kartę, oraz w jakim stanie są podstawowe części samochodu (klocki, poziom oleju, poziom płynu hamulcowego, czy klimatyzacja działa poprawnie, czy ręczny dobrze „zaciąga" bo czasem będziemy parkować na połoninach i nie chcesz aby ręczny puścił).
  • Sprawdź czy masz Assistance - w razie awarii możesz z niego skorzystać jeśli obejmuje kraje w których będziesz przebywał. Najlepiej wykupić Assistance wraz z rocznym OC. Są ubezpieczalnie które oferują holowanie nawet do 1500 km za granicą. Warto zabrać trochę Euro na wszelki wypadek.

Plan nie zakłada musztry wojskowej, ale staramy się zgrać tak, aby nikt na nikogo nie musiał za długo czekać. Z doświadczenia wiemy, że zajmuje to 2, max 3 dni.

 

  • Zadbaj o opony. Nie trzeba ich masować czy smarować;), ale na pewno trzeba dobrać odpowiednie opony do miejsc w których będziemy. Uważamy, że absolutnym minimum są opony typu AT (All-Terrain) z wzmocnionymi ścianami bocznymi - nasze trasy prowadzą przez różnorodny teren - czyli kamienie i korzenie to będzie norma! Opony typu MT - pewnie, jeśli tylko takie masz, to zostaw. Opony typu Simex - to absolutnie nie nasze wyjazdy, nie wykorzystamy ich potencjału, a będą Was denerwować na przelotach. Opony szosowe - proszę, nie jedź na nich, zbyt łatwo jest je uszkodzić, zbyt ciężko znaleźć zastępstwo. Zawsze zabierz ze sobą zestaw naprawczy do opon, oraz kompresorek (duży/szybki na pewno będzie u nas na pokładzie).
  • Sprzęt do wyciągania się - tj. HiLift, liny kinetyczne, szekle, kotwice itp. - na 95% nie użyjemy tego w trakcie naszej wyprawy - po prostu omijamy problemy, bo mamy ze sobą dzieci. Ale jeśli masz to na stałe w samochodzie, czujesz się bezpieczniej/pewniej to czemu nie. Decyzja należy do ciebie.
  • Apteczka Pierwszej Pomocy - tak - to jest MUST HAVE, i to taka powiększona, wzbogacona o dodatkowe spraje przeciw komarom/kleszczom, maści po ugryzieniu, lekarstwa przeciw mdłościom (choroba lokomocyjna na pewno się pojawi na zakrętach w górach, będzie ich dużo), kremy UV 50 i coś na ewentualne poparzenia słoneczne czy termiczne (pianka Panthenol, plastry hydrożelowe) itp. Pamiętaj o kamizelkach odblaskowych dla każdego członka załogi - niektóre kraje wymagają tego w samochodzie po 1szt./osobę, no i o gaśnicy.
  • Apteczka samochodowa. Szczególnie dotyczy starszych samochodów. Jeżdżę 18-latkiem, wiem co może paść, zabieram te części ze sobą aby w razie awarii móc wymienić.
  • Radio CB - nieważne czy ręczne czy stacjonarne, ważne aby działało, a zasięg poprawi w górach długa antena, polecam taką, która jest na sprężynie i ugina się przy kontakcie z przeszkodami (drzewami itd.).

Nie wiem czego używacie, nie będziemy robić wyliczanki i listy rzeczy do zabrania, ale podrzucamy kilka pomysłów i informacji.

  • Bardzo polecamy talerze, miseczki, kubki wykonane z plastiku lub metalu - unikaj tłuczących się naczyń. Na ognisku w metalowych naczyniach można podgrzać jedzenie czy herbatę.
  • Bardzo dobrze sprawdzają się garnki, patelnie z odpinaną rączką, łatwiej jest je pakować, ale trzeba pilnować rączki.
  • Na przyprawy polecamy prefabrykaty butelek PET, znajdziesz na Allegro, nie tłuką się i nie wysypuje się z nich zawartość.
  • Kuchnia i gaz - sprawa ważniejsza niż się wydaje, gdyż na Bałkanach bardzo ciężko jest dostać kartusze z gwintem, a te z systemem EasyClick w zasadzie nie istnieją.
  • Najczęściej można kupić małe nabijane. Butle gazowe 1/3/5kg mogą na miejscu mieć inny gwint do nabijania. Z doświadczenia możemy napisać że ok 1-1.5kg gazu starcza na tydzień czasu gotowania 2-3x dziennie dla 3 osób. W górach zapotrzebowanie na gaz wzrasta i zdecydowanie czuć, że płomień słabiej się pali. Pamiętaj o zabraniu osłony przeciwwiatrowej - oszczędzisz zarówno gaz jak i nerwy.
  • Składana miska - możesz ją wykorzystać do wielu celów (marynowanie mięsa na ognisko, podawanie sałatek czy nawet zmywanie).
  • Zbiornik na wodę techniczną (czyli taką do gotowania, mycia naczyń itp.). Osobiście polecamy np. 2x10 litrów, łatwiej się przenosi i w razie uszkodzenia zostaje jeszcze drugi kanister.

Temat rzeka, i to z wieloma dopływami. Nieważne, czy będziesz spał na dachu samochodu (namiot dachowy) w samochodzie (zabudowa), namiocie naziemnym czy w hamakach. Warto przygotować się wcześniej i mieć przynajmniej 2 systemy. Wrazie bardzo gorącej nocy, warto pomyśleć o hamaku, bo w samochodzie czy w namiocie może być duszno. Ale miewaliśmy zimne noce z deszczem i mocnym zimnym wiatrem. Budziliśmy się w chmurach, skropliny były wszędzie. Zjechaliśmy na 500 m n.p.m. i znów 35°C. Zmęczenie nocą, przejdzie w zły humor za dnia. To samo tyczy się ubrań. Możesz się zdziwić, ale w Macedonii w czerwcu mieliśmy 37°C za dnia w dolinach, a 7-10°C, a w nocy na wysokości pow. 2000 m spaliśmy przy mocnym wietrze, czasem w deszczu.

No tego tematu nie można pominąć. Na pewno znajdziesz post o tym temacie na naszym fanpage. Generalnie jeśli jesteśmy w cywilizacji to z niej korzystamy, ale jeśli w naturze zostaje nam spacerek. Z łopatką oczywiście! Nie zostawiamy nic po sobie!

Jest wiele systemów, które można wykorzystać. My najczęściej stosujemy 10 litrowy przenośny prysznic na pompkę, ogrzewamy go od słońca lub kiedy dojeżdżamy na miejsce biwaku, można położyć pojemnik na silnik aby się ogrzał, a w między czasie rozbijamy namiot, gotujemy.

Zdecydowanie zalecamy, aby każde dziecko miało swoją czołówkę, warto też pomyśleć o małym mrugającym światełku np. rowerowym, przyczepionym gdzieś z tylu ubrania. Mrugające światełko łatwo zauważyć szczególnie jak czołówka zostanie zgaszona. Dzieci kochają bawić się w podchody nocą, więc odejmijmy sobie stresu.

Ze względu na mieszany teren bardzo polecamy 3 typy obuwia:

  • Obuwie do chodzenia po kamieniach, fajnie aby nadawało się ewentualnie na spacer po jakimś mieście,
  • Buty do wody (ważne aby nie spadały, a dobrze zabezpieczyły stopę przed skaleczeniem),
  • Klapki pod prysznic czy na plaże.

W lecie Bałkany to piekarnik dla skóry. Zalecamy krem z wysokim UV (np. 50) dla każdego. Równie ważne jest:

  • Nakrycie głowy,
  • Zabezpieczenie karku (buff'ka). Można kupić czapkę z przedłużanym tyłem na kark - bardzo ważne dla dzieci,
  • Picie dużej ilości wody najlepiej z solami rehydralicyjnymi ewentualnie izotonik.

Wstępne zgłoszenia na dany wyjazd prosimy przesyłać na family4x4pl@gmail.com.

Napiszcie coś o sobie i o tym, jakim samochodem chcecie się wybrać na wyprawę.

Chętnie porozmawiamy też z Wami przez telefon, ale to zgłoszenie mailowe pozwoli nam Was nie "zgubić"

Dołączcie też do wydarzenia na Facebooku, żeby być na bieżąco.


Rezerwację miejsca gwarantuje wpłata zadatku (bezzwrotnego). Tworzymy również listy rezerwowe. Jeśli jesteś już z nami "na pokładzie",zaprosimy Cię do prywatnej

grupie na Facebooku, gdzie poznasz resztę ekip. Rodziny, które były już z nami na wyjazdach mogą liczyć na zniżki przy kolejnych edycjach.


Podstawowe ubezpieczenie na czas wyprawy załatwiamy my. Będziemy do Ciebie pisać z prośbą o dane. Pierwszego dnia wyjazdu na odprawie będziemy też prosić o podpisanie regulaminu wyjazdu, do którego będziesz mieć wgląd wcześniej. 

W celu rezerwacji miejsca prosimy o wpłacenie zadatku (nie zaliczki) w wysokości 250 euro na konto podane poniżej:

PLN ALIOR 46 2490 0005 0000 4500 4209 3379

EURO ALIOR 25 2490 0005 0000 4000 9824 1967


PLN/EUR/USD Revolut

PAWEL BOROWKA

LT71 3250 0143 0914 2747

REVOLT21



Prosimy o wpłatę drugiej raty do 15 czerwca, również na to samo konto. W tytule przelewu prosimy o Wasze nazwisko i nazwę lub numer edycji, na jaką się wybieracie.

Rozumiemy, że czasem może być klops.

Razem postaramy się rozwiązać każdy problem. Mimo to, przygotowania przedwyjazdowe zajmują nam mnóstwo czasu jak i funduszy, dlatego zadatek jest bezzwrotny. Jeśli uda nam się znaleźć kogoś na Wasze miejsce, rozliczycie między sobą kwotę zadatku.

 

Rezygnacja:

  • 50% kwoty na więcej niż miesiąc przed rozpoczeciem wyprawy,
  • 80% kwoty od 4 do 1 tygodnia przed rozpoczęciem wyprawy,
  • 100% kwoty na mniej niż tydzień przed imprezą.

 

Taka polityka rezygnacji jest podyktowana dwoma aspektami:

Aby zarezerwować miejsce dla Waszej ekipy, musimy odmówić innym.

Jeśli musicie zrezygnować, postaramy się Was skontaktować z kimś z listy rezerwowej, abyście się rozliczyli między sobą (tak będzie najprościej). Jeśli się uda Was zastąpić, nie tracicie zadatku.

Dużo wcześniej przygotowujemy dla Was koszulki pod konkretne rozmiary i dodatkowo drukujemy imiona. Koszta nie są małe. Każda rezygnacja sprawia, że na tym tracimy. Jeżeli mimo wszystko będziecie zainteresowani koszulkami, dogadamy się. C

 

Wpłacenie zadatku jest równoznaczne z zaakceptowaniem

Regulaminu Wypraw Family4x4 (firma Beyond Limits Pawel Borówka) oraz Zasad Płatności/Rezerwacji i ewentualnej rezygnacji z imprezy.